Medzigeneračné vzdelávanie: Nová éra začína
Frank Gladstone pôsobí ako profesionálny animátor, producent, režisér, spisovateľ a pedagóg už vyše 50 rokov. Vyučoval kurzy produkčného dizajnu na Art Center College of Design, storyboarding pre UK Creative Skillset.animation a filmové kurzy na Woodbury University. Posledných deväť rokov vyučoval dejiny animácie na California State University, Long Beach a jeho prednášky sa stali mimoriadne populárnymi, najmä ako voliteľný predmet študentov univerzity.
K jeho celovečerným filmom patria diela DreamWorks Eldorádo, Spirit: Neskrotný mustang, Sindibád: Legenda siedmich morí a Príbeh žraloka. Pred pôsobením v DreamWorks bol producentom vo Warner Bros. Feature Animation a manažerom školení vo Walt Disney Feature Animation. Tu vytváral náborové a školiace programy pre štúdiá Disney v Orlande a Paríži. Počas svojho tunajšieho pôsobenia pracoval aj s produkčnými štábmi na filmoch Myšací záchranári, Kráska a zviera, Aladin, Leví kráľ, Pocahontas, Mulan. Okrem toho sa aktívne podieľal na vytváraní nezávislých animovaných projektov, ako sú Herečka tisícročia a Ghost in the Shell 2: Innocence severoamerickému publiku. Bol aj výkonným producentom celovečerného filmu Walterove Vianoce (Image Entertainment, 2011) a režisérom celo-večerného filmu Nebojácne pastelky (Exodus Film Group, 2014).
Svojimi článkami prispieva do mnohých profesijných periodík, píše o animácii a filmovej teórii nielen pre vysokoškolských študentov, ale aj pre širokú verejnosť. Svoje teoretické vedomosti o tradičných postupoch v animácii postáv a o príslušnej terminológii zhrnul do publikácie Visual Effects Society a práve pripravuje jej tretie vydanie.
Okrem toho pracuje aj ako konzultant scenáristov a rozvíja úroveň animovaných projektov. Pravidelne sa zúčastňuje v porotách na filmových festivaloch a grantových programoch. Pôsobil aj v niekoľkých školských poradných výboroch a aj vo filantropických a vzdelávacích inštitúciách. Je bývalým členom predstavenstva spoločnosti Visual Effects Society, bol predsedom výboru pre animáciu Reuben Award National Cartoonists Society, pôsobil ako poradca pre víziu v SIGGRAPH 2010 a bol aj predsedom Komisie pre kultúru mesta Glendale, California.
Intergenerational education: A new era begins
Frank Gladstone has taught production design classes at the Art Center College of Design, storyboarding for UK Creative Skillset.animation and film classes at Woodbury University and, for the past nine years, Animation History at California State University, Long Beach, where his popular survey course is open as an elective to the entire student body. He has been working as a professional animator, producer, director, writer and teacher for more than 50 years.
His feature film credits include the DreamWorks productions of The Road to Eldorado, Spirit: Stallion of the Cimarron, Sinbad: Legend of the Seven Seas, and Shark Tale. Prior to his tenure at DreamWorks, Mr. Gladstone was a producer at Warner Bros. Feature Animation and manager of training at Walt Disney Feature Animation, where he was instrumental in setting up recruiting and training programs for Disney’s Orlando and Paris studios. While there, he worked with production crews on Rescuers Down Under, Beauty and the Beast, Aladdin, The Lion King, Pocahontas, and Mulan. Additionally, Mr. Gladstone has been actively involved in bringing independent animated projects such as Millennium Actress and Ghost in the Shell II: Innocence to North American audiences. Frank’s other screen credits include executive producer for Image Entertainment’s 2011 feature, Walter’s Christmas, and director on Exodus Film Group’s 2014 feature, The Hero of Color City.
From time to time, Frank contributes articles on animation and film theory to both industry and general audience publications. His chapter on traditional character animation procedures and terminology for the Visual Effects Society handbook is now in its third edition.
Additionally, Frank often consults on motion picture scripts and other animation projects in development. He regularly juries film festivals and grants programs and also has served on several school advisory boards as well as philanthropic and educational organizations. He is a past board member of the Visual Effects Society, is a past chair for the the National Cartoonists Society’s Reuben Award animation committee, served as vision advisor for SIGGRAPH 2010 and has been a commissioner and past chair of the City of Glendale, California Arts and Culture Commission.
Frank Gladstone a Michal Minich-Mlčoušek: Dialóg o Bienále animácie Bratislava
Aké sú tvoje dojmy z toho, čo si zažil na Bienále animácie Bratislava 2024?
Keď som prišiel do Bratislavy a videl som úvodné momenty Bienále, pomyslel som si: „To je naozaj viac, ako som čakal!“ Bolo to naozaj profesionálne urobené a veľmi dobre prezentované. Bolo jasné, že za podujatím je solídna história a že ty a tvoj tím máte veľa skúseností. Jednoducho som o tomto Bienále predtým nepočul, čo je pravda, takže z môjho pohľadu bolo Bienále vo veľmi pozitívnom zmysle šťastným prekvapením a viac, ako som očakával. Samozrejme, cítil som sa výborne. Mohol som robiť niečo, čo robím rád, teda v podstate rozprávať o animácii. Rozhodol som sa, že svoju prezentáciu pojmem ako úprimnú diskusiu, a veľmi ma potešilo, ako dobre všetci prijali moju prednášku. Takže, riskujem, že sa budem opakovať, myslím si, že všetko fungovalo skvele; prezentácia bola skvelá, organizácia bola skvelá a zdalo sa, že všetko prebehlo načas, čo sa na takýchto podujatiach nikdy nestáva. Celkovo to bolo skutočne veľmi dobre urobené.
Čo by si nám poradil do budúcnosti?
Bienále by sa malo rozrásť, stať sa trochu väčším a obsiahlejším. Nie však o toľko väčšie, aby sa stratila intimita Bienále animácie Bratislava, ktorá je takou dôležitou a silnou stránkou. Napriek tomu je tiež dôležité, aby sme sa naďalej sústredili na poslanie Bienále, teda oceňovať a oslavovať filmy pre deti. Týmto spôsobom môže podujatie naďalej rozvíjať svoje ciele aj svoj definitívny štýl a osobnosť. Akonáhle sa to vytvorí, bude to len lepšie a lepšie. Samozrejme, Mishko, predpokladom toho je, že budeš jeho súčasťou. Viem, že Bienále animácie Bratislava je tu v tej či onej iterácii už dlho, ale ty a BIBIANA ste pre každý prípad začali novú éru.
Ako by si pozval hostí nabudúce?
Nuž, rozmýšľam, že to bude mať dve časti. Uvažuj o tom, že by si pre Bienále vytvoril dvojdňové podujatie. Možno by bol prvý deň určený špeciálne pre deti, pričom odborníci by hodnotili nominované filmy a boli by v ňom aj špeciálne prezentácie filmárov a historikov. Druhý deň by mohol byť viac zameraný na filmových tvorcov; tých, ktorí pracujú v odvetví a ktorí sa zameriavajú na detské programy, pričom by diskutovali o zákutiach tvorby filmov pre deti. Profesionáli by tu mohli byť obidva dni, ale prvý deň by boli filmy a druhý deň prezentácie, panely a workshopy. Posledná polovica druhého dňa by bola vyhradená na udeľovanie cien. Viem, že toto všetko sú teraz len predstavy a Bienále animácie Bratislava potrebuje svoje organizačné plány, ale nakoniec bude štruktúra riadiť celé podujatie. Budeš mať nielen priestor pre malé deti a staršie deti (stredoškolákov, dokonca aj vysokoškolákov), ale aj priestor pre profesionálov, aby nadväzovali kontakty, diskutovali a riešili problémy, ktoré má každý v našom odvetví. Budeš to musieť spropagovať. Budeš o tom musieť hovoriť s ľuďmi a ukázať im niečo, čo ich nadchne. Viem, že existuje veľa záberov z Bienále 2024, z ktorých by sa dala urobiť videoprezentácia, a s ňou ako úvodom môžeš predstaviť Bienále animácie Bratislava, aby sa zvýšil záujem a návštevnosť.
Čo by si povedal potenciálnemu hosťovi alebo účastníkovi diskusie, aby sa zúčastnil?
V prvom rade by som našiel ľudí, ktorí investujú do detských programov, a to tvorcov, ale aj zástupcov vysielacích sietí, riaditeľov programu aj streamovacích služieb, herných spoločností, producentov hraných filmov, distribútorov a tak ďalej. S týmito ľuďmi by som si sadol a spýtal sa ich: „Viete o Bienále animácie Bratislava? Dovoľte, aby som Vám o ňom niečo povedal a čo plánujeme na tento rok.“ To znamená, že si si do určitej miery naplánoval, čo Bienále ponúkne, ešte predtým, ako pôjdeš von a budeš sa rozprávať s ľuďmi, ktorých chceš získať. Keď je plán stanovený a máte upútavku a niečo, čo im môžeš nechať, napríklad brožúru, potom je to: „Boli ste tam? Toto je skvelé miesto, kde sa môžete stretnúť. Potrebujeme Vás v našej porote. Boli by sme radi, keby ste urobili prezentáciu. Chceli by sme, aby ste sa zúčastnili panelovej diskusie. Chceme Vám udeliť cenu!“ Ja osobne viem, že chcem chodiť len na podujatia, kde mám niečo urobiť; takpovediac mám úlohu. Sú aj iní, a tých najviac zaujíma, s kým sa môžu osobne stretnúť a porozprávať. Pre nich musíš byť schopný povedať: „Viete, kto tam bude? Vedúci programov pre takú a takú spoločnosť. Minuloročný držiteľ Oscara. Takýto významný filmový tvorca. Bienále sme zorganizovali tak, aby ste mali možnosť sa s nimi porozprávať.“
Ako by si pre ostatných, mimo tohto nášho dialógu, zhrnul celú tvoju skúsenosť s Bienále animácie Bratislava?
Stretol som tam veľa skvelých ľudí a prežil som tam nádherné chvíle. A bolo mi skutočnou cťou osloviť účastníkov a dostať toľko hlbokých otázok o mojej vlastnej 50-ročnej kariére v animovanej tvorbe. Samozrejme, bolo mi cťou aj to, že som dostal Čestnú medailu Albína Brunovského. Viac ako to však pre mňa bola skvelá kolekcia filmov, ktoré sme videli, nadšenie všetkých prítomných a tiež potenciál Bienále animácie Bratislava stať sa podujatím svetovej úrovne. Už teraz sa naň veľmi teším v roku 2026!
Ďakujem ti veľmi pekne, Frank!
Frank Gladstone and Michal Minich-Mlcousek: Biennial of Animation Bratislava 2024 Dialogue
What are your impressions from what you experienced at the Biennial of Animation Bratislava 2024?
When I got to Bratislava and saw the opening moments of the Biennial, I thought, “This is really more than I expected!” It really was professionally done and very well presented. It seemed like there was a solid history behind the event and that you and your team had a lot of experience. I simply hadn’t heard about this Biennial before, which is true, so from my point of view, the Biennial was, in a very positive way, a happy surprise and more than I had anticipated. Of course, I had a great time. I got to do something that I love to do, which, basically, was to talk about animation. I decided to approach my presentation like a candid discussion, and I was very gratified about how well my talk was accepted by everyone there. So, at the risk of repeating myself, I think that everything worked great; the presentation was great, the organization was great, and everything seemed to happen pretty much on time, which never happens at these types of events. All in all, it was really well done.
What would be some of your advice for our future?
The Biennial should grow more, become a little bit bigger and more encompassing. Not so much bigger, however, that you loose the intimacy of the Biennial of Animation Bratislava, which is its important strength. That said, it is also important to stay focused on the Biennial’s mission, recognizing and celebrating films for children. That way, the event can continue to develop goals and a definitive style and personality. Once that is established, it’s only going to get better and better. Of course, Mishko, this is predicated on you being a part of it. I know the Biennial of Animation Bratislava has been around, in one iteration or another, for a long time, but you and BIBIANA are, for all intents and purposes, ushering in a new era.
How do you suggest you would invite guests to participate next time?
Well, I am thinking it’s going to be in two parts. Think about making a two-day event for the Biennial. Perhaps the first day would be specifically for children, with professionals jurying the nominated films and also featuring special presentations by filmmakers and historians. The second day could be more focused on the filmmakers; those who are in the industry and who concentrate on children’s programming, discussing the ins and outs of filmmaking for kids. The pros might be here for both days, but the first day would be films and the second day; presentations, panels and workshops. Finally the last half of the second day would be reserved for the awards. I know this is all just conjecture right now and the Biennial of Animation Bratislava needs an organizational deep dive but, at the end of the day, the structure will drive the event. You will not only have space for the young kids and the older kids – the high school kids, even college kids – but also a place for professionals to network and discuss and deal with the issues that everyone in our industry has. You will have to publicize this. You will have to talk to people about it and show them something to get them excited. I know there’s a lot of footage from the 2024 Biennial that could be made into a “sizzle reel” and, with that as an introduction, you can develop your Biennial of Animation Bratislava “elevator pitch” to raise interest and attendance.
What would you say to a potential guest or panelist to attend?
First of all, I would find the people who are invested in children’s programming, both the filmmakers and also the broadcast network reps, streaming service programmers, gaming companies, feature film producers, distributors and so forth. I would sit down with these folks and ask them, “Do you know about the Biennial of Animation Bratislava? Let me tell you a little bit about it and what we’ve planned for this coming year.” This means that you have planned, to some extent, what the Biennial is going to offer before you go out and talk with the people you want to recruit. Once the plan is set, and you have a teaser (your sizzle reel, for instance) and something you can leave with them, like a brochure, then it’s “Have you been there? This is a great place for you to meet. We need you on our jury. We’d like you to make a presentation. We’d like you to sit on a panel. We want to give you an award!” I know for me, personally, I only want to go to events where I’ve got something to do; an assignment so to speak. There are others who are most interested in who they may get to meet and talk with on a personal basis. For them, you need to be able to say, “You know who is going to be there? The head of programming for such and such. Last year’s Oscar winner. This important filmmaker. The Biennial is organized so that you’ll have the opportunity to talk with them.”
For others, outside of our dialogue here, how would you summarize your whole experience with the Biennial of Animation Bratislava?
I met a lot of great people there and I had a wonderful time. And it was a real honor to address the participants and get so many thoughtful questions about my own 50-year career in animation. Of course, it was also an honor to receive the Albín Brunovský Honorary Medal. More than that though, to me, was the great collection of films we saw, the enthusiasm of everyone there and also the potential for the Biennial of Animation Bratislava to become a world class event. I am already looking forward to the next one in 2026!
Thank you so much, Frank!